Dolny Śląsk. Mikrokosmos inwestycji to unikalne wydarzenie adresowane do czołowych przedstawicieli środowiska biznesowego oraz decydentów, którego inicjatorem jest Dolnośląski Fundusz Rozwoju. Podczas spotkania, które odbędzie się w dniach 18-19.11.2024 r. zgłębimy najnowsze trendy i perspektywy inwestycyjne na Dolnym Śląsku i w całej Europie. W obliczu dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości to idealna okazja do wymiany doświadczeń, nawiązania wartościowych kontaktów i odkrycia nowych możliwości biznesowych.
Partnerem tegorocznej edycji konferencji Dolny Śląsk. Mikrokosmos inwestycji – Stary kontynent w nowej rzeczywistości zostały Koleje Dolnośląskie.
Koleje Dolnośląskie – trendsetter na polskich torach
Koleje Dolnośląskie to pierwszy w Polsce przewoźnik regionalny powołany od podstaw. W grudniu 2008 roku z Kłodzka do Legnicy wyruszył pierwszy pociąg KD. Niespełna rok później uruchomiona została linia Wrocław – Trzebnica, pierwsza w kraju zrewitalizowana przez samorząd województwa. W pierwszej dekadzie XXI wieku Koleje Dolnośląskie operowały raptem pięcioma szynobusami. Obecnie 88 pociągów wykonuje ponad 500 połączeń w ciągu doby. Miesięcznie pokonują milion kilometrów, a w 2023 roku przewiozły ponad 19 mln pasażerów!
Za sprawą Kolei Dolnośląskich województwo dolnośląskie stało się krajowym prekursorem w dziedzinie rewitalizacji i przywracania ruchu kolejowego na zlikwidowanych na przełomie XX i XXI wieku liniach. Trzebnica była dopiero początkiem. Samorząd województwa z własnego budżetu odbudował linię na Polanę Jakuszycką, do Bielawy, Świeradowa-Zdroju i Chocianowa. A w kolejce czekają następne, wkrótce żółto-białe pociągi dotrą do Karpacza, Stronia Śląskiego i Łagiewnik.
Chlubą Kolei Dolnośląskich jest nowoczesny tabor. Średni wiek pojazdów wynosi siedem lat, a KD nadal zamawia kolejne, nowe pociągi. Taka flota pozwala nie tylko na polepszenie oferty połączeń na Dolnym Śląsku. Spółka już dziś realizuje połączenia międzywojewódzkie, do Zielonej Góry, Rawicza czy Krotoszyna. Już dziś KD sezonowo jeździ do Świnoujścia w czasie szybszym niż konkurencja. W planach jest natomiast zimowe połączenie z Zakopanem. Warto dodać, że przewoźnik realizuje też połączenia międzynarodowe – pociągi KD docierają do Czech i Niemiec.
Koleje Dolnośląskie inwestują też w tabor pojazdów spalinowych, które obsługują linie niezelektryfikowane – na Dolnym Śląsku stanowiącymi aż 40 procent całej sieci. Obecnie samorządowa spółka dysponuje 27 takimi pojazdami. W najbliższych latach, po zakończeniu postępowań przetargowych, flota spalinówek może powiększyć się nawet dwukrotnie.
Inwestycje w tabor nie byłyby możliwe, gdyby nie sukcesy w pozyskiwaniu dotacji z Unii Europejskiej. Na tym polu Koleje Dolnośląskie mają się czym chwalić: przez lata spółka pozyskała ponad 670 milionów złotych unijnego wsparcia.